onsdag 27. april 2011

Lørdagskos for voksne

Samboer og jeg er to lite kresne mennesker. Vi er glad i god mat, og prøver gjerne nye ting med et smil. Det finnes faktisk svært lite vi IKKE liker, men veldig mye vi muuumser i vei.

Men må nok innrømme at vi går litt tom for ideer etter hvert, det blir mye av det samme som går igjen. Derfor tenkte jeg å fri litt til dere der ute. Har dere noen gode forslag til lørdagskos/helgekos for voksne???
Altså jeg ønsker ikke svaret pizza - men da hva dere har oppå pizzaen som gjør den så god. Eller hva slags fantastisk saus dere bruker til indrefilet av svin?? Har dere noen favoritter som gjør maten enda bedre???

Det skal sies at vi liker det aller aller meste 
- så kom gjerne med litt sære tips også.

En favoritt jeg kan dele - er saltkokte poteter. Dette bruker vi til grillmat, tapas, biff etc og smaker utrolig godt. Jeg kjøper slike store poser med havsalt i butikken, tar MASSE salt (ca 1/3-del salt og 2/3 vann) i en kjele - tar små poteter, gjerne amadinepoteter (tror jeg det heter), og så koker jeg de på vanlig måte ca 15-20 minutter. Bruk en skje, ta de opp av vannet og legg potetene til avkjøling i et par minutter til de blir hvite av saltet på utsiden (grunnen til at jeg bruker en skje er at dersom du heller av vannet på vanlig måte, vil alt salt som ikke har løst seg opp, legge seg over potetene og det blir aaaaltfor salt)
Både smak og konsistens blir bedre dersom de ikke er ryyykende varme. 
Velbekomme!!!

7 kommentarer:

  1. Kvit pizza e utprøvd? De e vår favoritt her i heimen..
    Anbefaler trinesmatblogg!

    SvarSlett
  2. Potet-tips til grilling og tapas:
    -Ta vanlige poteter og vask/skrubb døm. (La skallet være på), og skjær døm i båter.
    - Legg døm i langpanna og hell over litt god olje
    - Dryss havsalt over (mengde kommer an på hvor glad man er i salt)
    - Stek i ovnen på 180grader til de er "møre"
    Ille godt syns jeg, og lettvint ikke minst.

    Ellers kan du jo prøve bloggen til Marit Røttingsnes Westlie. Ho er veldig flink til å lage mat. frutimian.no

    Hilsen Elisabeth i Rakkis

    SvarSlett
  3. Potetbåter er alltid en slager ja Elisabeth - takk for tipset til bloggen til Marit RW. Ho er jo suveren til å lage mat.

    Hvit pizza var ny for oss Marita - men kansje jeg må til å imponere litt med det en kveld.

    SvarSlett
  4. Æ synes snaddermat e godt...kyllingsnadder m/cream fresh,salat og ris ; )) nam nam
    - Elin-

    SvarSlett
  5. Hei.. Baconsnacs: Loffskive (med eller uten skorpe,smakssak) ta på baconost, skiva deles i to og klappes sammen. Surr skivet bacon rundt og sprøstek i ovn.. Utrolig godt som lett kveldskos :-)

    SvarSlett
  6. Åhhh- det hørtes godt ut Tor Helge. Dette må prøves. Tipper også det finnes noen små i huset også, som liker dette. Bacon er nam nam!!!

    SvarSlett
  7. Ja det er skikkelig snaddermat!! Pleier og falle i smak både for store og små detta :-)Bon appetit!

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...