søndag 25. mars 2012

Blåskjell med hvitvin og fløte

 
Jeg har laget blåskjell helt ALENE for første gang. Blåskjell har vært litt skummelt å lage synes jeg. Vært redd for at skjellene skal være dårlig (for å bli syk av å ha spist blåskjell ser jeg på som en mindre hyggelig opplevelse)

Vel vel.....etter en tur på butikken hvor jeg lykkelig fant blåskjell i nett, fant jeg ut at NÅ VAR DET PÅ TIDE!!!!

Et par googlesøk viste at det er flere måter å lage det på, men at hvitvin ofte var involvert (også i glasset til kokken) Dette stemte også med mitt lykkelige blåskjellminne fra en pub i Dublin for noen år siden.  Live irsk musikk samt en megasvær kjele med blåskjell og ferskt brød. Så lista var lagt høyt.

Menne.....konklusjonen fra meg, samboer og svigers er at dette absolutt kan gjentas.

Du trenger:

  • 1 kg blåskjell (vasket og sjekket om de er bra)
  • en solid dæsj meierismør
  • 3-4 fedd hvitløk finhakket
  • 4 sjalottløk finhakket
  • 1 stort glass hvitvin (og minst ett like stort til kokken)
  • 1 glass fløte
  • Finhakket persille

Smelt en solid dæsj meierismør i en kjele. Sleng hvitløk og løk oppi og la dette surre bitte litt. Ha hvitvin og fløte i kjelen og sett opp temperaturen så det blir HOOOT. La sausen reduseres bittelitt. Ha så blåskjellene i kjelen og sleng på et lokk. Rist kjelen godt, slik at sausen fordeles over skjellene.
La skjellene dampe under lokk i et par minutter eller til skjellene har åpnet seg. Hell skjellene og sausen i en serveringsskål og strø persille over.

Dette er faktisk ALT!!!! Vi serverte det med nystekt foccacia (oppskrift kan du finne HER ) og godt smør.
Veldig enkelt, og veldig godt!!!!
Satser på at dette blir servert som sommermat i grillbua vår fremover. Det meste kan kuttes og fikses på forhånd, og selve matlagingen tar maks 8 minutter når du første setter igang.

Noen som vil komme på blåskjell i sommer??????

2 kommentarer:

  1. Jeg har aldri smakt blåskjell (av naturlige årsaker nevnt tidligere;), men det lukter så utrolig godt.
    Foccacia spiser jeg derimot uante mengder av og prøver gjerne en oppskrift du linker til - med tanke på tidligere suksess:D

    Fin kveld til deg,
    håper uka blir super!

    Varm klem
    Hanne:)

    SvarSlett
  2. Jahh jeg har bestilt en fin uke til alle sammen, så det håper jeg slår inn hehe.

    Stor klem til deg Hanne :))

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...