mandag 13. juni 2011

No knead bread

Jahhh alle de flotte matbloggene skryter vilt og hemningsløst av "no knead bread" som skal være veldig enkelt, og ikke minst SUPERGODT!!! Det skal være veldig enkelt å lage, men du må bare planlegge tiden litt (siden brødet bruker fra 14-24 timer på bli ferdig hihihi)

Så fredag kveld kl 23.10 (alltid et tidspunkt jeg får masse energi og utrolig teite ideer) så fant jeg ut at NÅ VAR TIDSPUNKTET - nå var det min tur til å teste ut vidunderet.

Så jeg slang sammen deigen etter oppskrift som jeg fant HER, og jeg må innrømme at deigen var rask og enkel å lage. Det var bare å ha alle ingrediensene i en bolle og røre rundt. Skal ikke knas eller eltes, kun røres lett sammen.

Jeg er jo brød-bake-husmor, så gode og nye oppskrifter på brød tar jeg alltid imot med takk!!

Så nå var det bare å vente i ca 12-16 timer!!

Slik så deigen ut etter 12 timer på kjøkkenbenken!!

Så skulle da brødet BRETTES (jeg som er vant med å kna deigen til jeg både er svett og sliten)
Strø mel på et bakepapir og bruk slikkepott til å brette brødet en 4-5 ganger.
Notert til neste gang : litt mindre mel på bakepapiret funker sikkert bedre.
Men det gikk overraskende lett å brette.
Nå skulle egentlig brødet hvile på papiret i 2 timer mens jeg "forbereder" formen.
Formen skal nemlig egentlig være varm når jeg legger brødet oppi
Men siden jeg kun hadde en slik tupperwareform med lokk, så la jeg den rett oppi 
- nekter lissom å tru at den blir så veldig varm selv om jeg setter den i ovnen litt før.

Her skal den nå ligge og hvile et par timers tid - før vidunderet skal stekes.

Tadaaaa.....dersom jeg setter formen til å heve forann de flotte serviettene mine, og min faktiske nystrøkne duk, blir jeg nesten interiørblogger samtidig. 
KAPIIIING!!!!
(ikke kommenter delvis døde roser, jeg fikk de av en blid samboer forrige helg 
- og jeg får meg ikke til å ta de bort)

Etter 2 timer skal ovnen settes på 250 grader og så sette inn den formen man skal bruke (viktig at den har lokk) Brødet stekes på 250 grader MED lokk i 30 minutter.
Så taes lokket av og gradene senkes til 220 grader og stekes videre ca 15 minutter.


Og selve vidunderet:

Brødet var saftig og kjempegodt. Skal absolutt lage dette flere ganger, for det var enkelt og greit. 
Om ikke akkurat kjapt, så tok selve bakingen svært kort tid.
Og i slik tupperwareform - gikk også oppryddingen som en lek!!

Dægger`n husmortips OG brødoppskrift.
Nå tar jeg helt av snart!





3 kommentarer:

  1. Du glemte selve oppskrifa, kunne tenkt meg å prøvd den selv :o)

    SvarSlett
  2. Dersom du trykker på linken det står HER på Tone, så kommer du til der jeg fant oppskriften. Der ligger alt.

    Eva

    SvarSlett
  3. Skal gi deg oppskrift på et sKIKKELIG godt brød, som heller ikkje skal eltas og knas! Super enkelt sjølv for MEG!
    Deig til to brød:
    1,5 l fint kv. mjøl
    0,5 l grovt mjøl (t.d.heilkorn, sammalt kv, havregryn, rugmjøl, ulike frø)
    2 små ts. salt
    1 l lunka vatn
    50 g gjær

    Bland til ein deig som er ganske laus og lett å røre med tresleiv. Hav i ca 30 min på ein lun stad.

    Rør deigen saman og hell i to godt smurte brødformer. etterhev i ca 15 min.

    Steik på 200 grader i 40-45 min.

    SUPER godt og SUPER enkelt! Og ikkje fullt så langtekkelig! ;o) Håpar du prøvar ;o)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...