onsdag 25. mai 2011

Bakterier er ikke akkurat GØY!!!

Å være forkjøla/ha influensa er aldri gøy uansett hvordan man vrir og vender på det. 
Det er lissom et onde som dukker opp i de fleste hjem i tide og utide.

Når jeg var singel, var det å være syk PYTON. Jeg fikk ofte noen snille venner eller familiemedlemmer til å dra på butikken for meg. Kjøpe inn snytepapir, ibux/paracet, halspastiller, drikke og snop. Og så var det bare å ligge alene på sofaen og synes synd på seg selv. Sove litt, se enorme mengder på tv - eller bare ligge til man blir frisk nok til å orke noe annet enn å ligge.

Noen har den harde "manneinfluensaen" som tydeligvis er så grusom, at samboer innimellom ikke tillater at jeg snakker om den engang. Den er nemlig så hard at man kan dø av å fleipe om det :P

Etter at jeg flyttet inn i et hus med 3 barn og en manne-influensa-deltaker, har det å være syk endret seg på noen måter. Det som dessverre har endret seg mest er jo rett og slett :  hvor mye syk man blir!! Det første halve året jeg bodde i et hus fylt av bakterier fra barnehage og barneskole -var jeg syk absolutt hele tiden!! Omgangssyke og forkjølelse overlappet hverandre mer eller mindre konstant i 8 måneder. Jeg vet mange nå tror jeg overdriver, men den perioden var helt grusom. Jeg rakk å ha et par fine dager/max en uke - før det var noe nytt som slo ut, og som slo meg ut!
Dette er nå1.5 år siden, og heldigvis merker jeg at det stadig går lengre tid mellom hver gang jeg er forkjølet. Fortsatt blir jeg syk oftere enn mange andre, men det er nå både uker og måneder mellom hver gang det slår ut. Så planen min er at jeg i løpet av året har blitt så immun at det blir mange år til neste gang. Grei plan da??

Den andre forskjellen mellom singel-syk og annet syk er hva man må gjennom og hva man kan tillate seg. Disse dager har jeg blitt forkjøla igjen. Heldigvis har feberen kun herjet på natten, noe som innebærer en overklam og illrød Eva (faktisk utrolig søt der jeg ligger) som er slapp og sliten på dagen. Men selv om man er syk, så må man faktisk gjennom et par slitsomme opplevelser.
Uansett hvor syk man blir, så er det INGEN vei utenom å se på 2 stk bustete 5-åringer vise frem sitt usynlige skateboard, som de skater med fra stua til soverrommet - mens de tar tiden. (mitt engasjement er dog kraftig redusert, men jeg smiler på kommando og forteller villig ut antall sekunder det tok fra stua til soverrommet)

Antall melkeglass som også velter har INGEN påvirkning av min fysiske form. Er jeg syk - spiller det ingen rolle. Melkeglass må vaskes opp og fylles opp på nytt. (rare greier - det burde vært forbudt å velte slike glass på disse dagene)
I tillegg opplever jeg at alle mine blader som det står KK, Henne, H&M kataloger etc på en elskverdig måte har blitt levert til papirinnsamling - mens enorme mengder av Eon, Pondus og Dinosaur blader ligger sirlig på rekke under stuebordet.

Akkurat nå er det stille i huset og jeg er helt hjemme alene. Nå har jeg funnet puta mi, et teppe og en dårlig amerikansk tv-serie skal snart starte. Nå kan Eva være syk og synes synd på seg selv en kort stund igjen!!!

1 kommentar:

  1. Er ikke bare, bare å være syk når man har barn i huset.Mammaer KAN ikke bli syke har jeg funnet ut.
    Du får ha god bedring og slappe av mens du har huset for deg selv.

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...