mandag 10. oktober 2011

Vold - kan man forstå dette??

Ville bare tipse alle om en utrolig bra bok, skrevet av:
 Mette Bengtson, Per Øystein Steinsvåg og Hans Terland 
som heter 
"Ungdom bak volden"


Hva er det som gjør at noen barn og unge utvilker alvorlig volds- og agressjonsatferd? 
Er de slemme ungdom som burde straffes og fengsles slik at samfunnet viser at slik atferd ikke er akseptabelt, eller er de fortvilte ungdommer som må møtes med forståelse og respekt? 

Min mening er at vold aldri er noe man skal akseptere, og at vold avler vold!
Samtidig har jeg også gjennom erfaringer i jobb og utanning sett sammenhenger mellom den atferden de unge viser, opp mot de ønskene de har for samme atferd. 
Ting er ikke alltid like meningsløs og logisk som det ser ut til - sett fra voldsutøverens side.

Her snakker jeg ikke om at jeg tar parti med en voldsutøver i en enkelt sak, men heller ser på hvordan man kan hjelpe disse ungdommene slik at de kan endre egen atferd.

Dette er en bok jeg sterkt kan anbefale, både til dere som jobber på barne og ungdomsskole, videregående, behandlere i psykiatri eller barnevern - eller til generelt interesserte!

Dette var en bok som gav meg utrolig mye i alle fall!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...