søndag 9. oktober 2011

Ohhh herrlige lykke - det finnes en SMASH KAKE!!!

Jeg skjønner at jeg kansje snakker litt VEL mye som sjokkis og smash, når jeg får en hyggelig melding hvor det står "Har du prøvd å lage SMASH kake??"

Jeg er faktisk i himmelrike over at det finnes en smash-kake!!
Siden vi nå befinner oss på Gran Canaria (japp, innlegget er forhåndsskrevet ) så får jeg ikke prøvd denne kaken nå, men jaggu om jeg skal prøve når jeg kommer hjem.

Oppskriften er funnet HER!!

Så nedenfor har jeg rett og slett brukt klipp og lime funksjonen fra den siden.
Bare så dere vet det, jeg har bursdag snart.....og denne står på ønskelisten jaaa!!

Ingredienser:

Bunn:
4 eggehviter
3 dl sukker
40 ritz kjeks (evt. 75 g ritz og 75 g smash eller kutte ut kjeksen og slå til med 150 gr smash)

Glasur :
4 eggeplommer
3 ss sukker (kan sløyfes)
60 g meierismør
200 g mørk kokesjokolade

5 dl vaniljekrem
3 dl fløte (eller 3,3dl som er en boks)

1 pose smash!-sjokolade ekstra stor 250 gram (eller Smash minis, ettersom disse er fine å ha hele på toppen av kaken!)

Framgangsmåte:
Sett stekeovnen på 175 grader.

Bunn:
Ha kjeks i en pose og knus de litt med et kjevle.
Pisk eggehvitene litt og tilsett sukkeret. Pisk videre til stiv marengs. Ha de knuste kjeksene i marengsen.
Kle en langpanne med et bakepapir. Bre røren utover formen, men ikke la den dekke hele formen ca. 3/4.
Stek bunnen i ca. 15 minutter. Avkjøl bunnen helt før du pynter den.

Glasur :
Eggeplomme, sukker og smør smeltes forsiktig sammen under omrøring på lav varme. Ha deretter i sjokoladen og rør til en jevn og fin glasur.
Ha sjokoladeglasur over hele kaken. Del den i 2.

Ha vaniljekremen på den ene halvdelen, legg den andre delen av kakebunnen oppå. Ha pisket krem på toppen, og pynt med knuste smash eller Smash minis. Nå i sommersesongen kan man også pynte med jordbær i tillegg for å få litt friskere smak. (jordbær og sjokolade er jo aldri feil :-)
Kaken bør pyntes samme dag som den serveres.

Spis resten av smash-posen ;-)

Velbekomme!

1 kommentar:

  1. Mmmmm, vi har to bursdager for døren (i alle fall om litt;-) og nye kaketips mottas alltid med takk:)

    Kos deg masse på tur, her er høstferien ferdig og i morgen starter hverdagen igjen. Deilig det også da;-)

    Klem Hanne:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...