mandag 20. februar 2012

Utrolig teite uttrykk...

At Eva tenker på mye rar, DET er faktisk ingen nyhet. Tror de fleste i perioder er litt oppgitt over hva jeg føler for å dele med dem i tide og utide.

Og det jeg akkurat nå ble sittende og tenke på er rare ord og uttrykk som vi bruker i ulike sammenhenger. Om det er ekstra rart i Rakkestad vet jeg ikke, men det vel her jeg har snappet opp de fleste kansje???

Rull inn puppen  -  Slapp av du da!
Skrukkine   -      Tullejenta
Ropt på elgen - Spydd

And so it goes!!!

Har dere noen rare ord og uttrykk som egentlig ikke henger helt sammen?????

4 kommentarer:

  1. Vi har snakka en del om at vi på Østlandet drar sammen ord. Slik som skakke= skal ikke, vikke = vil ikke, hakke har ikke osv. Når man tenker over det er det ikke rart at norsk er vanskelig å forstå.

    SvarSlett
  2. Har bare hørt ett av de, og det er og det mest logiske. Rope på elgen:P Siden den lyden man lager faktisk ligner på elgebrøl :P Men de to andre var jo helt bak mål;)

    SvarSlett
  3. Vel.. sjekk bloggen min.. Har en serie gående som heter: Elin pirker på uttrykk... :-D

    SvarSlett
  4. Har hørt om å rope på elgen, de to andre henger ikke på greip;-)

    Har noen Ålesundske uttrykk, vet ikke om det brukes i andre deler av landet men
    here goes:

    Langelaura: lang underbukse
    Lense jolla: å tisse (om menn)
    Bikkedisse: vippehuske
    Fole kaule: stort oppstyr/mye bråk

    Men nå skal jeg (straks) hoppe i loppekassa,
    god klem og god natt:)

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...