mandag 4. juli 2011

Penslingens verden...

Ehmmm er det bare meg som har gått glipp av 
bake-penslingens-verden???? 

Jeg pensler med melk eller egg jeg....trodde det dekket de fleste behov, men jeg skjønner jo at jeg virkelig har falt av på penslefronten (faktisk) min visdom var tydeligvis MEGET begrenset. Jeg fant plutselig denne siden her, og skjønte at jeg har blitt pensle-lurt.....i lang lang tid.


Les og bli overrasket:


Om pensling av bakverk

Pensling av bakverk er sjelden nødvendig, men gir baksten en penere og mer smakfull skorpe – i tillegg til bedre feste for eventuelle frø som strøs over. Oppskrifter anbefaler som regel å pensle med egg eller honning, men det finnes flere vegetariske alternativer. Så sant oppskriften ikke sier noe annet, skal man pensle rett før brødene settes inn i ovnen.
Vann gir en svak glans og en sprø skorpe. Prøv også å løse opp litt salt i penslevannet for en mer smakfull skorpe. Egner seg til all bakst.
Soyamel og vann gir en gyllen, men litt matt skorpe. Egner seg til all bakst.
Maizena og vann gir en blank og seig skorpe.
Olivenolje gir en sterk glans samt en sprø og smakfull skorpe. Denne varianten egner seg best til italienske brød eller brød som skal spises til lunch eller middag.
Plantemelk gir en gyllen og matt skorpe, litt avhengig av hva slags melk som brukes. Egner seg til all bakst.
Smeltet melkefritt smør gir en gyllen og smakfull skorpe, men overflaten blir ikke like sprø som med pensling av olje.
Aprikossyltetøy og vann gir en svært blank, gyllen og søt skorpe. Egner seg til boller, kringle og annen søt dessertbakst. Dette er det beste alternativet til pensling med honning.
Kaffe må pensles på etter steking, og brukes for å gi en mørk og smakfull skorpe – særlig på grovbrød.
Kilde:
Eric Treuille og Ursula Ferrigno: Den store boken om brød. N.W. Damm & Søn AS, 2005
Side funnet på vegansamfunnet.no

1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...