lørdag 29. desember 2012

Snille barn - snille voksne!


I denne juletiden, har jeg tenkt litt på nissen. Nissen som de aller fleste barn er veldig glad i, litt redd for og veldig spent på. Nissen er skummel, men han kommer med pakker.....DERSOM MAN HAR VÆRT SNILL!! Er det rart ungene egentlig er litt redd nissen??!!!

Men som tidligere beskrevet, nissen kom til Oppheim også i år - det vil si at gutta har vært snille (selv om jeg har et par episoder som virkelig kan betegnes som tvilsomme) Men bekreftelsen kom - nissen hadde med pakker.

Men hva med oss voksne da?? har vi vært snille gjennom året som har gått? Hvem er det som oppsummerer vår atferd, og gir oss bestått eller stryk??
Jeg har tidligere skrevet om nettaviser og kommentarfelter der, så jeg skal ikke komme med samme regla igjen (selv om det fortsatt er på sin plass....dere kan heller lese om det HER)

Nei det er nok ingen som tar den oppsummeringen for oss voksne, så jeg synes faktisk vi skal ta den selv. Jeg synes faktisk vi ALLE skal bruke et par timer nå på slutten av 2012 og stille oss selv noen gode spørsmål:
  • Er vi gode rollemodeller for barn og unge?
    • hva er det vi viser med ord og handling?
  • Behandler vi andre, slik som vi ønsker å bli behandlet selv?
  • Gir vi de rundt oss den respekt og annerkjennelse de fortjener?
  • Er vi flinke til å sette klare/tydelige grenser for oss selv?
  • Sier vi i fra på en skikkelig måte, når vi føler at ting er urettferdig eller feil?
  • ER DU SNILL??

Målet mitt er ikke at vi alle skal sitte med dårlig samvittighet! Jeg håper jo at vi kan svare JA på flere av spørsmålene. Men jeg tror det er viktig å stille spørsmålene.....tenke gjennom. For vi er så utrolig raske til å dømme alle andre, finne svar/løsninger for alle andre. Men vi er ikke alltid så flinke til å stikke fingeren i jorda selv, og se på egne sterke/svake sider.

PS nissen kom med pakke til meg på julaften, så jeg tar det da som en selvfølge at jeg har vært SUPERSNILL gjennom hele 2012. HEEEELT SANT




1 kommentar:

  1. Så sant så sant!
    Men jeg fikk en flott pakke i år, så da regner jeg med at jeg har vært snill og trenger ikke å bry meg om å tenke på andre :-D hehe
    Nei da, tror nok vi alle burde passe på oss selv litt mer, i steden for å passe på alle andre. Men igjen da det er vel lettere å se andres feil enn egne.
    Ha en fin fin lørdag.
    Klem <3

    SvarSlett

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...