søndag 11. november 2012

Julestressa??!!

Det nærmer seg jul, og selv om "alle" vet at jeg DIGGER julen, og starter tidlig. Så vet jeg også at jul ikke bare er forbundet med kos og glede.

Men hvorfor er det slik at vi stresser så mye til jul???
Vi hyler ut om handelstandens mas og påvirkning. Det hyles om julemarsipan i butikken i oktober, og julenisser på Plantasjen.
Men hvorfor blir vi så påvirket av dette??

Jeg elsker jul, og gleder meg like mye hvert eneste år. MEN jeg har verken et overdådig julehus med glitrende reinsdyr i hagen, hjemmelagde kaker i alle varianter, eller nyvasket hus.
- det er vi selv som legger lista på hvordan vi vil ha det!!!

Om vi ønsker å ha en tradisjon med å vaske hele huset til jul- så start tidlig da vel????!!!!! Evt legg lista noe lavere, og ta halve huset til jul og resten til våren når vi faktisk har dagslys. Inviter et par venner en kveld i november, for å skravle/vaske/spise god mat. Bytt uken etter slik at alle får vasket ett rom eller to. Sosialt og utrolig hyggelig.

7 slags kaker??Panikk fordi det oppstår smørkrise, eller andre kriser?? Nope, jeg lager pepperkaker og pepperkakehus (kjøper deig og huset skal kun monteres og pyntes) dersom gutta i huset har lyst til det. Jeg KJØPER de kakene jeg må ha, og ser på resten som en bonus. Rekker jeg å bake - så er jeg happy for det (jeg koser meg når jeg baker, så jeg prøver å få det til) Men dersom dagen ikke strekker til, så vet jeg at butikken har gode kaker, som gjør seg fint på fat.

Gavene- synes man det er sjarmerende å gå i butikker i midten av desember, så lag deg en liste og handle ut fra denne. Jeg er latere, og kjøper mye hjemme fra sofaen på nettshopping. Jeg liker å være ute i god tid, men sparer stort sett noen gaver til nærmere jul, og som jeg tar på et overfylt kjøpesenter. Jeg flirer litt av kaoset, og er da glad at jeg kun har et par gaver som jeg må finne. Resterende er allerede fikset!!

Julekort - lag masse kort dersom du har tid og lyst til det. Bruk noen sene kvelder i november med levende lys, og en stor kopp med te/kakao/gløgg. Jeg lagde mange kort før, men har i de siste årene funnet ut at dette ikke er like gøy lenger - så jeg har sluttet. Jeg liker fortsatt å skrive julekort, så jeg bruker er par kvelder på det.

Man trenger verken å bruke ekstreme mengder penger eller tid på jul. Men MIN erfaring er at dersom man ikke planlegger, og skal gjøre alt de siste dagene - så blir det ofte både mer tidskrevende og dyrt enn dersom man kommer igang i litt god tid (og nei, jeg snakker da ikke om å være ute like tidlig som meg hihihihi)

Kos dere med juleforberedelsene folkens.......nyt stemningen, luktene, smaken og forventningene. Overfør hygge, kos og trygghet til barn og ungdom.

JUUUUUUUUUUL hehe

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...