fredag 15. juni 2012

Løkringer

Samboer hadde invitert en bunch gutter/mannfolk på fest i grillbua vår, og jeg som da egentlig skulle lese til eksamen meldte meg kjapt frivillig til å lage mat til dem.
Siden det var sol og nesten litt varmt, fant vi ut at hjemmelagde hamburgere med potetbåter var perfekt mat. I min iver på å slippe eksamenslesning, hørte jeg meg selv også si....

.......jeg kan teste ut å lage løkringer til dere også. Hvor vanskelig kan det være????

Så jeg googlet løkringer, og fikk opp ca 1 million oppskrifter. En med potetmel, en med pisket eggehvite, en med øl og en med farris. Så da tenkte jeg....pokker heller....dette fikser vi fint selv Eva


  • ca 5 dl mel
  • 1 dl potetmel
  • 3 ts salt
  • 3 ts bakepulver
  • 2 bokser øl 0.33 (jeg hadde egentlig planer om å bruke farris, men han som skulle komme med farrisen brukte så forbaska lang tid, så da slang jeg oppi ølboksene istedet)
  • 2-3 ts chilli pulver
  • 1 ts pepper

-bland det tørre først, og hold av ca 4 ss til senere før du heller oppi øl

Dette røres sammen og settes til side.

Renset så ca 3 store løk og plukket ringene fra hverandre.
Ringene la jeg i en brødpose og tok 4 ss av melblandingen  oppi. Ristet godt slik at ringene ble dekket av mel. (måtte gjøre dette i et par omganger)

Varmet en kjele med ca 1 l frityrolje. Hadde selvfølgelig ikke termometer, men jeg hadde lest et sted at dersom man puttet oppi en treslev, så var oljen varm når det freste rundt sleva - problemet var at jeg aldri helt merket når det freste. Men jeg varmet opp en god stund hehe. Japp....ofte lager jeg mat på slump og uten mål og mening. Andre ganger med termometer, nøye oppmålt og i flere timer.

Tok 5-6 av løkringene ut av melposen og opp i røren. Deretter tok jeg en gaffel og løftet de over i oljen. Litt usikker på hvor lenge de lå oppi der, men man ser når de blir gyldne i fargen.
Legg de så over på tørkepapir slik at oljen renner av, og dryss over havsalt.

Samboer og gutta var fornøyd, og det var tomt når de var ferdig med å spise!!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...