onsdag 14. desember 2011

Utakknemelige barn...

VG skrev her om dagen om ADVENTSKALENDRE og at de stadig blir dyrere, samtidig som barna kan blir mer utakknemmelige. Jeg er en av de som lager kalender til gutta til samboer. Det er noe jeg ELSKET da jeg var liten, og det å pakke inn småpakkene og henge det opp - er noe som skaper stemning og glede hos meg.

Vi har også valgt å lage ganske dyre kalendre. (vi har såååå mye penger vi bare ønsker å slenge hit og dit :P) Nei, asså vi har valgt det. Jeg har ikke lyst på FLERE småleker som blir brukt i 2 minutter, og som etter det blir liggende og slenge overalt - til jeg i frustrasjonens overhånd kaster de i søpla. Jeg bruker derfor ganske god tid på å tenke ut hvilke praktiske ting de trenger, men som ikke er noe man gir til jul. Dette kan være tannbørster, tannkrem, nye klær til juleavslutninger etc. Samtidig som jeg slenger på små ting og tang jeg vet de pleier å sette pris på. Men jeg tenker jo at det viktigste er ikke hva som ligger i pakken, men forventningene pakken gir.

Når jeg så ett stk 6-åring ligge på sofaen på lørdagsmorgen 3.desember mens han lå og KOSA på sin Spiderman dusjsåpe, så hadde jeg lykkes. Han spratt opp som en superblid sprettball kl 0700 (skulle gjerne ha justert klokka litt her) og løp inn i stua. Mens vi kosa oss med frokost og barnetv, lå han og kosa på dusjsåpa si og gjentok "Åhhhh kjempestilig" flere ganger.

DYREBAR NEDTELLING: Innholdet i barnas hjemmelagde julekalendere blir stadig flottere og dyrere. Foto: Kristian Helgesen, VG
(vg.no)

- Nå skulle ikke dette innlegget være kun for å forsvare mine valg vedr. kalender, men jeg synes ofte at mye er så negativt for tiden. Jeg tror ikke at dyre kallendre nødvendigvis gir ufordraglige barn. Er de ikke fornøyd med kalenderen, så ville jeg trolig ha pakket den ned, og sagt at "Greit, men da tar vi den bare bort dersom det ikke var slik du mente du skulle ha".

Gi kalender med god samvittighet du!! Lær imidlertid samtidig bort gleden ved å GI gaver og ikke bare FÅ.
Sleng på informasjon om julens budskap, eller skap tradisjoner som ikke er religionsbasert  - men kansje medmenneskelighet, og så kan skuldre senkes, samvittighet økes.

Og jula kan komme!!! Med lykkelige barn og lykkelige voksne!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...